torsdag 13 februari 2014

Så nära min Växjö-tid

Det var intressant att se Tom Alandhs film om Inger Svensson, Växjö stifts första kvinnliga präst.
För mig fanns det flera välbekanta  ansikten i filmen, människor som jag träffade när jag jobbade i Växjö stift; Dag S., Sven Lenhoff, biskop Sven Lindegård, som dog i en trafikolycka tillsammans med vår ordförande biskop Jan Arvid Hellström. Och så Olle Lindquist, biskop David Lindquists son, som var rektor på Växjö stifts andra folkhögskola, S:t Sigfrid, när jag var rektor på Oskarshamns folkhögskola. Han var trevlig! Och så de välkända platserna Växjö, Kalmar och Mönsterås. Men vilken miljö!
Vad visste jag när jag sökte och accepterade tjänsten som rektor i detta stift? Ingenting så klart!
Men vad som slog mig var att dessa händelser i tid ju faktiskt gick in på den tid jag var anställd, från 1993. Kusligt!


Frågan är om jag hade tagit tjänsten om jag hade vetat vad jag hamnade i. En i mina ögon fullständigt omöjlig och förskräcklig miljö. Det var nog så också att det fanns en ovilja mot mig i min egenskap av kvinna, trots att jag inte var präst. Skolan hade startats av en högkyrklig prost, och det fanns flera präster av varierande slag i styrelsen. Och så fanns det en grundarens gosse kvar i styrelsen. Ja, ja... Man gör sina erfarenheter.

Inga kommentarer: