söndag 23 februari 2014

-Har du varit alkoholist, knarkare eller hora- så vansinnigt intressant!

Detta har jag skrivit om många gånger. Nämligen hur vår tid haussar upp gamla missbrukare, fängelsekunder och horor som om hela samhället byggde på dem.
När ser man helt vanliga, duktiga och skötsamma människor i tv-sofforna, sådana som inte har ett spännande, trasigt förflutet?


Nej, jag  tycker inte att det är ett dugg intressant med tillfrisknade alkoholister. Detta är inget jag funderar över. Om de har en sjukdom eller om de bara super för att de har börjat med det och finner det givande, intresserar mig inte ett dugg, faktiskt.
Jag är varken alkoholist eller nykterist och har ingen anledning att omgärda alkoholen med någon speciell gloria, som frälsningsmedel eller till förstörelse. De som super får väl ta ansvar för det.  Det kan inte jag göra.
Den ende jag har kommit i kontakt med vad gäller alkoholism var en vän som drack. Han förstörde sitt liv, sin hälsa och sina relationer. Som tur var hade han god ekonomi och lagade god och näringsrik mat, så han levde rätt så länge i alla fall. Men spriten var ju den stora kärleken i hans liv, som kostade andra mänskliga relationer. Det var hans ansvar.
I den mån vi kan måste vi faktiskt ta ansvar får våra egna liv. Vi kan drabbas av sjukdom och olyckor som vi inte kan rå på. Det är en sak. Men att supa sig förstörd är faktiskt självförvållat. Ingen människa tvingar en till detta! Har man så dålig självbevarelsedrift att man låter spriten ta över i ens liv, så är man väl inte så nöjd med sitt liv- egentligen.

2 kommentarer:

birgitta sa...

Det är mycket bra skrivet och jag instämmer. Själv är jag absolutist och har egentligen ingen aning om varför.
Himla skönt att slippa tänka på att körkortet kan var i farozonen.

nya tant lila sa...

Jag blir så trött på det ständiga pratande om före detta narkomaner och alkoholister och prostituerade. Är det något att hylla? Misstänker dessutom att det ofta är dold bokreklam