onsdag 5 september 2012

Statistrollen accepteras inte!

I måndags blev jag irriterad, riktigt ordentligt irriterad. Jag hade nämligen varit på ett styrelsemöte, där vi inte fick tillfälle att diskutera frågorna, för det fanns inte tid för det, och där beslut hade tagits bakom ryggen på hela styrelsen. Min väg till och från styrelsemötet var både mycket lång och mycket besvärlig på grund av vägarbeten och en olycka på vägen.

Men nu på morgonen tänkte jag på hur vanligt det är att styrelser fungerar på det här sättet med en ordförande och en eller ett par personer som kör sitt eget race i förväg och där andra styrelseledamöter fungerar som ja-sägare och statister till de spelande parterna. Så har det varit i många av de politiska sammanhang, där jag själv har varit med. Styrelsens ordförande och arbetsutskottet har i princip beslutat i frågorna, eventuellt med hjälp av någon välbetrodd tjänsteman. Andra har bara sagt ja till förslagen, och det har nästan varit opassande att säga emot. Då har man känt sig besvärlig.

Det är nog faktiskt så den demokrati, som kostar oss mycket rent ekonomiskt, fungerar på många håll!

Inga kommentarer: