söndag 12 april 2015

Trött på nätet

Jag är trött på nätet och trött på facebook!
Och facebook kan dessutom vara ganska så otrevligt att vara på. Du vet egentligen inte vilka som följer dig hela tiden och vips kan du bli borttagen av någon, och då undrar man ju ibland vad man nu har gjort eller skrivit. Det kan bli många frågetecken!
Jodå, jag tar också bort folk från facebook ibland. Och inga gamla kärleksrelationer har tillträde till min fb.

Ingen kan säga annat än att jag lever transparent. Det är ingen konst att få tag på mig och mina telefonnummer och min e-postadress.Sedan kan ju alla människor numera se på nätet var vi bor, med vem vi eventuellt bor, om vi har hus och bil, och om bilen är ny eller gammal och när den är inköpt.
Bara detta räcker faktiskt!

Men nu har det ju blivit så att man inte kan gå på ett möte eller sammankomst utan att det sedan ska läggas ut bilder på nätet från detta. Kan man inte någon gång få slippa detta nät och slippa att få allt som man gör dokumenterat där! Ens privata möten måste väl ändå kunna få vara just privata. Varför ska folk kunna se på nätet vad jag har gjort? Och varför måste det ligga bilder på oss?

Och det blir bara värre och värre. Nu kan man inte ens sitta med människor i sin egen ålder utan att de sitter och surfar på sina iphones eller smartphones eller vad de heter, precis som yngre generationer.
Jag nekar att ha datorn som en kvarnsten runt min hals hela tiden. När jag går hemifrån stängs den av, och jag fick leta för att hitta en ny mobiltelefon som var en vanlig mobiltelefon! 
Det ska bli spännande att se hur länge jag klarar mig utan det där påhänget att ständigt vara uppkopplad.

Tänk om man inte skulle sätta på datorn på en månad och stänga mobiltelefonen! Det kan ju nog inte vara bra att leva med ena foten i sociala medier hela tiden, även om man inte har nätet med sig!

Sedan undrar jag igen varför jag vissa dagar får så många läsare i Ryssland på min blogg. Eller ibland från USA! Ukraina, som jag hade många i ett tag har minskat. Är vi verkligen - även som privatpersoner- övervakade i det vi har för oss på nätet?

2 kommentarer:

Peter Strauss sa...

Du är riktigt härlig. Gillar dina inlägg.

nya tant lila sa...

Tackar!