fredag 17 april 2015

Förbrukad vid 55 års ålder?

Ja, som rubriken säger, så är det väl man brukar säga.
När jag  fick fallskärm vid 56 års ålder var jag därför lite orolig över fortsatta förvärvsarbeten. 

Men, kanske som en tröst för andra, som är i den sitsen,  ska jag ge

lite av mitt CV efter 1999.
Jag började med att studera 1,5 tid på högskolan i Karlskrona och universitetet i Växjö.
Efter ett år sökte jag jobb,  trots att fallskärmen inte var slut, så att säga. Jag fick betala mycket i skatt!
Då hade jag kompletterat mina akademiska meriter (fil.kand, m. m. och lärarhögskolan) med lärarbehörighet i tyska och med musikvetenskapliga fält.
Jag fick arbete ganska direkt när jag sökte.

Sedan fortsatte jag av bara farten att läsa, och när jag var 60 år såg jag att jag hade en ny examen, en Högskoleexamen med inriktning tyska, som alltså var huvudämne. Förutom detta  hade jag praktisk engelska och två kortare kurser i Samtida lyrik och prosa och Svenska barns läs- och skrivutveckling.


Jag läste också kortare  universitetskurser i Grammatik, ordbildning och semantik och kursen Invandring och kulturmöten.

Jag gjorde detta på min lediga tid och åkte ibland på föreläsningar till Växjö. Ibland betalade skolan böckerna.

Sedan tog jag mig an något som tog tid, nämligen att repetera min gamla studentkurs i franska. (Jag gick allmän linje med språklig inriktning, där franska var ett viktigt ämne.)

2006 var jag äntligen klar och när jag hade gått i pension hösten 2008 läste jag 7,5 poäng i Samtida fransk kultur på universitetet - på franska. Där fick jag kämpa, jag lovar, men jag lyckades.

Efter det läste jag grundkursen i latin på Linnéuniversitetet och sedan 15 p i Tyska för turistbranschen och en kortare kurs i Tyska för arbetslivet, litteratur, film och kommunikation.


Våren 2010 gick jag två guideutbildningar, den ena en certifieringskurs för Karlskrona och sommaren 2014, när jag satt med skadat ben, gjorde jag Värdskapsutbildningen.


Jag arbetade åtta år som högstadielärare och har sedan 2010 arbetat som guide och guidat på svenska, tyska och engelska.

Nästa guidning är om någon vecka. Jag är nu 72 år gammal.

Kört efter 55 års ålder? Knappast! Glöm det!







2 kommentarer:

kyrksyster sa...

Trösterikt!

nya tant lila sa...

Det sägs så mycket som inte stämmer med verkligheten, så människor ger ju upp utan att ha försökt.
Och detta med att man har svårare för att lära in saker som äldre har då inte stämt på mig. Jag hade mycket lättare att studera när jag var 65 år än när jag var 25! Så var det också på folkhögskolan. Gamla elever hade ofta mycket bra resultat.