måndag 24 april 2017

Hembygdsföreningar, dem gillar jag!

Samtidigt som en del förtroendevalda simmar runt i höga arvoden finns det en grupp människor, som ofta gör ett ovärderligt arbete med att dokumentera och samla in material i sin hembygd, vilka jag sällan tror är arvoderade.
Jag tänker nu på hembygdsföreningarna runt om i landet.

Själv är jag med i två stycken; den i min hemby och den i Ronneby. Men jag har också viss insyn i andra genom folk i skrivarklubben, som är med i hembygdsföreningar, och jag har också guidat några.
Medlemmarna här är vad jag har sett riktiga eldsjälar som drivs av sitt genuina intresse för sin bygd. Ibland kommer det fram väldigt roliga historier också. Med stor värme och humor berättade en medlem i vår klubb på vårt förra berättarcafé i juletid om gamla original i sin by. Det fanns ingen elakhet alls i berättelserna, som var mycket roliga och gav oss många glada skratt.
Vilken tur att det fortfarande finns människor som jobbar ideellt!

Inga kommentarer: