onsdag 26 april 2017

Att lite göra bort sig

En gång gjorde jag nästan bort mig- eller gjorde lite bort mig- inför en av de kända lokalreportrarna på en småländsk ort. Jag sade nämligen att jag "bara" hade gått på Poppius journalistskola. Det hade nämligen hen också gjort!

Nåväl, jag gick fackkursen, ett halvt år, vid 49 års ålder. Kursen var dyr, men jag tror att det var många sökanden. Jag hade då frilansat på en lokaltidning i tre år,  vilket förmodligen gjorde dels att jag kom in och dels att jag inte läste grundkursen. Jag minns inte riktigt hur det var med den saken. Detta jobb var i och för sig en bra skola, bara det! Men jag hade inte lärt mig  de pressetiska reglerna i jobbet utan på skolan.
Senare har jag också varit på Poppius på en redaktörskurs.
Poppius är ärevördigt! Där har många kända journalister och författare gått. Jag får fortfarande information om kurser hos dem.

Själv tyckte jag nog att jag lärde mig en hel del det halva året.
Och så har jag ett fint intyg! Jag har dessutom andra mediakurser som jag har fått gå genom förtroendeuppdrag- ofta en bra plattform för utbildningar..

Inga kommentarer: