lördag 8 april 2017

Dagen som inte blev

Givetvis kan vi inte låta bli att påverkas när ett terrordåd händer alldeles inpå oss. Själv fick jag vetskapen om det av min stockholmsboende dotter som hann ringa innan jag hade hört nyheterna och meddelade att de var välbehållna och att hon var på jobbet.
Liv som förändras på en sekund. Detta sker hela tiden, men det blir så påtagligt när någon bara plöjer in bland människor som är ute i helt vardagliga ärenden. Pang! Och så är allt förändrat för den eller de som blir dödade eller skadade och deras anhöriga- för all framtid. De döda fick aldrig uppleva dagen idag.
Jag blir mera  arg än ledsen över den här sortens nyheter. Man ska inte gråta och be över ondskan, man ska mobilisera sin ilska. Så här får det nämligen inte vara!
Ofta återkommer jag till vad en irakisk elev sade till mig en gång
när hon berättade att deras hus hade blivit nerbränt när de var borta på annat håll.
- Det var människor som gjorde det!

Sådant ska alltså väcka vår oerhörda vrede och kraft, inte våra tårar!
Nu ska jag ut och fotografera våren i trädgården! Forsythiabusken blommar!

Inga kommentarer: