tisdag 26 maj 2015

Varför tolkar de bokstavligt?

I mina universitetsstudier har analysen varit grundläggande. Så är det ju med humanister. Man ska ofta hitta texternas budskap, få fram andemeningen så att säga.
För människor som jag med min bakgrund är en bokstavstolkning av Bibeln obegriplig. När man  plockar ut enstaka bibelord, och sedan liksom inte ser kontexten. 
Men när jag läste om symtom på Asperger såg jag att om man har Aspergers syndrom kan man göra just så. Man tolkar bokstaven.

Vi vet ju att många vetenskapsmän som har haft stora framgångar i sin forskning har just Asperger. De har varit intensivt fokuserade på ett ämne. Och vi vet också att människor med denna egenskap ofta är högt begåvade.

Men för oss som är vana vid analys blir det mycket konstigt, om någon läser en lång text, och det sedan är som om bara några meningar var hela innehållet. Allt det andra har liksom gått förlorat.

Då tänkte jag att sådana där konstigheter möter man ju hos bokstavstroenden.
Kan det vara så att personer med Aspergers syndrom är överrepresenterade bland dem? Intressant, eller hur?

Och visst är det väl fascinerande hur de hänvisar till Bibeln som till lagboken, 1 Kor. 6:9

men de glömmer, trots detta, ofta  1 Tim. 3: 1-13!
För att inte tala om Matt: 7:12 o 15!

Inga kommentarer: