söndag 3 maj 2015

Är det rätt att publicera då?

Igår var det ju verkligen höga toner mellan ett par av debattörerna på Bloggardag, och jag funderade alltså på om de kunde vara fulla helt enkelt. Det var ju lördag och så.
Men idag kom en kommentar som jag nog uppfattar som helt sjuk, långt över gränsen för vad man kan skriva.
Och då har jag tänkt. Om nu den som har skrivit detta verkligen är psykiskt sjuk just nu, är det då rätt att publicera detta?
Hur blir det om hon tillfrisknar sedan, och upptäcker vad hon har skrivit? Blir det inte väl pinsamt?
Kanske bör man ibland skydda sina medmänniskor genom censur!

Sedan vill jag också påpeka att jag är mycket förvånad över vilken dålig språkkänsla folk kan ha trots att de säkerligen är akademiker. De verkar inte alls förstå vad i språket och intervjutekniken som är så dåligt i SLJ : s artikel i Dagen. Det är konstigt, tycker jag, för det värdeladdade känslomoset borde vara tydligt för alla med lite utbildning i sitt bagage. Eller överskattar jag icke-humanister?

Och så har jag sedan igår fått läsa att jag inte har så bra källkritisk förmåga som LFL. Hur vet han det? Jag har faktiskt tre akademiska examina! Och så är han rädd att jag inte ska komma till himlen med honom! Gud bevare mig! :-)

Inga kommentarer: