söndag 3 maj 2015

När man inte förstår eller inte vill förstå

Det händer att killar som har våldtagit tjejer påstår att de har uppfattat tjejernas nej som ett ja- egentligen. Fast tjejen klart och tydligt har sagt att hon inte vill ha samlag!

Detta sätt att vantolka verkligheten förekommer i olika sammanhang.
Igår var det ganska uppenbart att vissa av oss kommentatorer på Bloggardag tröttade de andra. Jag blev irriterad och tog bort två av mina inlägg. Och tänker inte skriva där mer.
Men döm om min förvåning när jag ser att två andra idogt fortsätter idag. De kanske tror att den där irritationen egentligen var någon sorts positivt omdöme om dem!?

Fattar folk inte signalerna? Jag har sett samma sak på en del andra bloggar, där det har varit helt uppenbart att blogginnehavaren är urtrött på någon som kommenterar, men ändå inte vill ta bort kommentarerna, men det är som om signalerna inte går fram.

På samma sätt kan det ju vara i en relation, där ena parten klart och tydligt säger att han/hon inte vill fortsätta, men detta struntar den andra i - eller vantolkar det!

Vad är sådant här? Naturligtvis en total brist på social kompetens!

Inga kommentarer: