lördag 29 november 2014

Att stå som strutsen med huvudet i sanden

Hur ska man säga?
Folk vet mer än man tror. Eller: Folk tror sig veta mer än man tror.
Eller: Folk tror sig ofta veta mer om ens liv än man själv vet.

Denna visshet har fått mig att inte försöka dölja saker som kan vara ofördelaktiga för mig. Det är bättre att berätta själv än att saken ska förvanskas. Jag gör till exempel ingen hemlighet av att jag efter 6,5 års anställning som rektor på Oskarshamns folkhögskola blev utköpt av bland andra biskopen i Växjö stift, senare ärkebiskop i Svenska kyrkan. Flera utköp följde senare, efter min tid, på den skolan.

Jag förstår inte varför folk blir upprörda över om någon påpekar sådant som är lätt kontrollerbart. Om jag har varit aktiv någonstans, och det finns fullt med avtryck från den tiden på nätet, är detta knappast lönt att förneka.

Själv har jag många hänvisningar till min tid inom FP och också inom KD. Nu är jag partilös.

Inga kommentarer: