måndag 10 november 2014

Att rätta till misstag

Givetvis händer det att vi går fel i livet ibland. Detta händer nog oss alla. Ibland kan man rätta till misstagen, men ibland kan man inte göra något.
I de fall man kan rätta till det man gjort, eller ändra vägvalet om man har gått fel, är det naturligtvis bra. Detta måste också respekteras från andra inblandade.
Man får ibland se sitt liv indelat i perioder och förstå när en period är till ände. Det är tråkigt när man har misstagit sig, men det är skönt när det går att rätta till i efterhand.
Man kan ju inte leva som martyr till följd av felaktiga val!

4 kommentarer:

kyrksyster sa...

Men tungt när man inser att vissa avgörande beslut inte går att ändra i efterhand,

nya tant lila sa...

Kan vara så, men man har ju aldrig facit till det beslut som man inte kan ändra på! Eller hur?

kyrksyster sa...

Man gör de val och fattar de beslut man gör utifrån vad man då vet. Med tiden kan man få andra vinklar. Man ska inte anklaga sig själv för det.

nya tant lila sa...

Jag tror att man ibland inte kan överblicka konsekvenserna av de beslut man fattar.
Ett typexempel i mitt eget liv var när jag bröt en två årig förlovning med en italienare, när jag i stort sett var på väg att flytta till Italien.
Nu när jag har mina barn här med en annan man, är det ju konstigt att tänka sig att de aldrig skulle ha fötts, men beslutet var ju jättestort på ett sätt som jag absolut inte kunde överblicka då.Det förändrade ju min framtid inte bara vad som gällde relationer utan också platsen som jag levde på.