tisdag 3 april 2012

Nu vaknar arbetsgivaren!

Äntligen ser man en vettig arbetsgivarreaktion på sjuksköterskestudenternas agerande om 24 000 kronor i ingångslön. Nu undrar arbetsgivaren vad vårdfacket säger och menar att det kan vara kollektivavtalsbrott. Så klart!
Det finns vettiga människor också!
Men vad säger folk som redan jobbar ute i vården om dessa krav?
Vad jag har hört är
- Men de kan ju ingenting när de kommer ut som nya! Det tar minst ett halvår att lära upp dem i verksamheten!
Ja, så kan man också se det! Inifrån!

2 kommentarer:

vally sa...

Nu reagerar jag mycket starkt på detta, att de inget kan när de kommer ut som nya.
Under hela sin utbildning får de praktik och vara med i alla situationer.
Hur kan man en enda sekund missunna dem pengarna.
Klart arbetsgivarna rider på sina vågor. De vill ju inte betala mer än nödvändigt.
Jag kallar det skamligt.

nya tant lila sa...

Det var inte jag som sade detta, jag citerade vad sjukhusanställd vårdpersonal menar, de som har erfarenhet av nyutexaminerade anställda.
Du kan inte ha jobbat fackligt, Vally, som stöder den här sortens aktioner!Det är inte så här man bedriver lönekrav!