söndag 29 april 2012

Har drömmarna budskap till oss?

Man kan se på drömmar på olika sätt. Freud ansåg ju att det var vårt undermedvetna som kom fram, religiösa människor i forna tider (nu också?) trodde att Gud talar till oss genom drömmarna. Vem vet hur det är?
I natt, eller var det kanske i morse, hade jag en märklig dröm, som jag gärna vill berätta om.

Jag kör en stor, lång, men tom buss. Sikten är skymd för det regnar, och vindrutetorkarna lyckas inte göra vindrutan ren till en början. Men plötsligt börjar jag se, och då ser jag att jag kör på en bred, nyasfalterad väg och  gång på gång, med jämna mellanrum, dyker det här vägmärket upp.


Det är alltså inte bara en gång, utan upprepade gånger, när jag fortsätter på den förbjudna vägen.

Sedan kommer en man fram till bussdörren och visar mig en massa skrot, som från ett flygplan som har störtat.
Jag förstår inte alls hans roll i drömmen, kanske ville han åka med bussen.

Går jag fel? Vem har "störtat"? Ser jag inte vart vägen går? 

Livet är inte alltid så lätt, och det är fullt av höga, höga murar.


Vi ska kanske lyssna på fåglarna. De kanske har ett budskap till oss när vi är vakna? Dags att gå ut i trädgården i solskenet? Eller måste jag ta deklarationen först?



PS Deklarationen är nu gjord!DS



1 kommentar:

vally sa...

Ett är helt klart.
Någon dussinvara är du inte.
Underbart ute just nu.