fredag 27 april 2012

En ann´ är så go´ som en ann´.

Nu rensas det på högskolor och universitet. Utbildningar som inte håller måttet får ett år på sig att förbättras annars läggs de ner.
Det är inte en sekund för tidigt. Nonchalansen på små högskolor har varit stor, och det har inte funnits kompetenta lärare att tillgå. Studenterna har rätt till en god och relevant utbildning.

På högstadiet var det inte mycket bättre. Visst finns det goda pedagoger av födseln liksom, men hur det än är så måste de ju kunna mer än eleverna. Det räcker inte med att också behärska nästa kapitel i läroboken.
Väl meriterad med akademiska kurser och examina kände jag mig ibland grovt förolämpad på högstadiet av min senaste rektor. Att man som humanist blev detta berodde troligen på att han själv var mattelärare och verkade tro att det enda som behövdes för att vara svensklärare var att man kunde sätta en skönlitterär bok i händerna på eleverna och vara närvarande när de läste. Ja, jag är givetvis drastisk nu, men nog lutade det ditåt.

Det krävs ibland mycket speciella kunskaper för att kunna undervisa vissa grupper. Jag glömmer aldrig när en mycket trevlig och duktig, men i ämnet helt outbildad kollega till mig plötsligt skulle börja undervisa en nyanländ muslimsk kvinnlig elev. Ni vet en sådan elev som har gått i muslimsk flickskola och som har slöja, täckta armar och långa kjolar.
En av de första lektionerna på mitt arbetsrum skulle jag hämta en sak när de hade lektion och fick se hur läraren, intet ont anande, satt och undervisade om människokroppen med en bild med två spritt språngande nakna människor, en man och en kvinna framför dem. Hjälp! tänkte jag, och det var nog befogat. Det förstod min kollega också efteråt.

Det finns mycket kunskaper i anslutning till ämnena som man måste ha. Man kan liksom inte bara klampa in i en främmande människas värderingar hur som helst den första veckan.

Men, min upplevelse var att i humaniora var en ann´så go´som en ann´. Detta lär nog folkpartiministern lyckas ändra på. Eleverna har rätt att vara säkrade kvalité på sin undervisning. Det räcker inte att vara en god pedagog, man måste kunna ämnena också.

Inga kommentarer: