torsdag 26 april 2012

Mig rör det inte, jag säger inget!

Egentligen borde jag inte bli förvånad, för jag har sett liknande i andra sammanhang. Men jag ger inte ett  skit för präster som inte kan visa engagemang eller vara medmänniskor! Själv agerar jag alltid om jag tror att någon behöver stöd i förhållanden jag känner till. Jag har ett rättspatos som kostar mig en del, har någon som känner mig väl sagt. Det är klart att detta kostade mig två varningar under min tjänstgöring på högstadiet.
Whistle-blowers är ingen önskvärd vara!
 Det var det värt för sådana varningar gör oftast varken från eller till. Jag har satt varningarna inom ram (folk som känner mig skrattar när de hör talas om dem!) och konstaterade ytterst förnöjd idag att problem på den skola där jag senast klagade visar sig i tidningen idag igen. Det har nu snart gått fyra år sedan jag var där.
Så jag skickade ett litet mejl till skolchefen, han som hade varnat mig, och undrade om det inte var dags att plocka fram mina gamla mejl. Jag tror nämligen att gnällandet är ett symptom på den dåliga arbetsmiljön. Tema med variationer. Och nu ska senaste rektorn sluta!

Åter till prästerna. Jag larmade en f d kollega som väl känner förhållandena i den församling den uthängde blivande kyrkoherden kommer ifrån. Men han kan inget göra. Så klart! Det gäller att vara byråkrat, att vara medmänniska med en f d kollega kan ju inte ha så hög status, och statusen är viktig för en del.
Jag föreslog honom att han - i vanlig ordning, som jag tror- kunde yttra sig Anonymt! Botten tycker jag!

Inga kommentarer: