tisdag 18 mars 2014

Segrarmakten skriver historien

När jag gick i skolan, för så där en hundra år sedan, var våra historieböcker sprängdfyllda av fakta och årtal. Man skulle kunna alla länder och delar av länder som avträddes eller vanns i de olika krigen- och de var många- och dessa skulle man kunna rabbla. Men jag minns inte att man uppehöll sig vid VARFÖR det blev krig.
Trots detta lyckades någon lärare någon gång få mig intresserad av ämnet, dock inte så att jag studerade det vid universitet. Det gjorde jag däremot med konsthistorien, som är mitt huvudämne i min första akademiska examen och litteraturhistoria är mitt näst största ämne. Då får man ju lite "vanlig" historia på köpet.

Men jag har alltid läst historia på egen hand. Detta gäller inte minst de senaste fyra åren sedan jag utbildade mig till guide i Blekinge. Här är det mycket intressant! Blekinge har ju under århundraden varit ett gränsland mellan Sverige och Danmark och historien är full av stridigheter. Det är också under dessa år som jag på fullt allvar har blivit medveten om att historieskrivarna i Sverige berövade mig min historia. Vi har ju läst Sveriges historia och inte Skånes och Blekinges. Man blir då också medveten om hur stora och viktiga delar av denna historia förtigs. Ett flagrant exempel är ju Ronneby blodbad 1564 då soldater för Erik XIV slaktade ca 2000 människor i Ronneby.
Vidare kan vi se hur försvenskningen har gjort att man idag hyllar dem som förtryckte ronnebyborna och som jagade och dödade dem om de försökte stötta sina ursprungliga herrar, nämligen danskarna. Således är både gymnasieskolan och en av de största gatorna uppkallade efter sådana män. Knut Hahn, som var kyrkoherde och senare blev biskop i Lund, har gett namn till gymnasieskolan. Han var dessutom en av ledarna vid en häxprocess mot tre kvinnor 1679. Två brändes, den ena var redan död av tortyr i fängelset, och båda halshöggs före bränningen. Den tredje, som hade använt läkeörter för att bota människor, blev enbart förvisad från Ronneby.
Hyllas den som hyllas bör, eller? 
Det är segrarna som ger oss vår historia! Eller som berövar oss den!




2 kommentarer:

LFL sa...

Det är alldeles förfärligt hur de hemska svenskarna har förtryckt blekingar och skåningar, som i alla tider har älskat sina danska kungar. Men ärligt talat tror du verkligen att uppländska skolbarn får läsa om slaget vid Sparrsätra 1247, då de uppländska folklanden miste sin frihet och tvingades underordna sig den svenska centralmakten? Nej, i stället har alla uppländska skolbarn fått lära sig lögner om att invånarna i Svia en mil utanför Uppsala grundade Sverige, som succesivt expanderade, så att konungariket först omfattade hela Uppland och till slut inkorporerade Skåne och Blekinge. Fortfarande ljugs det. Exempelvis bortförklaras centralmaktens erövring av Uppland som ett "uppror".

nya tant lila sa...

Jag förstår inte vad som var fel i det som jag skrev. Jag försökte ju också förklara att det är segrarmakten som skriver historien.