lördag 22 mars 2014

Hur fostrades denna generation?

Anna skriver:

Jo, fast tant lila, din fästman tillhör för mig ”en av de värsta” när det gäller att gå på person och inte saken när det gäller den blogg du refererar till, och jag fattar inte heller att du finner dig i det du finner dig i – stå upp för dig själv, kvinna!. Som häromdagen, då i stället för att försvara dig mot helt vansinniga påhopp från ”katoliken”, påstå att det var för att jag ”hjälpt” dig som katoliken höll på som han gjorde och att det i och med detta fanns ett slags ursäktbar anledning. Förutom att ”katoliken” hade skrivit vad han skrev till dig innan jag kommenterade där, och då inte som ett svar på ”katolikens” påhopp utan på att ”HH” kallade dig ”lilla” så försvarar man ”sin kvinna” och håller inte på så där. Ta och sätt din egen fästman på plats lite, innan du klagar så mycket mer på tonen på bloggen du refererar till!
”Nu tant lila tänker jag inte tillåta några fler kommentarer från dig i detta ämne

Jag lägger ut den här kommentaren från Annas blogg. Den är ett svar på ett inlägg som jag gjorde apropå det meningslösa i att gå i debatt på en kyrklig blogg eftersom man som kvinna med avvikande åsikt ofta blir påhoppad. I vart fall är det ju meningslöst om man försöker driva teologiska frågor som någon sorts jämställdhetsfrågor. Det blir ganska så tröttsamt med det tjatandet!


Det lustiga är att i den här kommentaren försvinner allt jämställdhetstänkande plötsligt. Nu borde jag, som vilken liten oskyldig flicka som helst, bli försvarad! Tänk så långt en jämställdhetens profet kan vara från  jämställdhetstänkande!


Dessutom är det väl ganska magstarkt att en person i medelåldern har mage att uttrycka sig så här till en äldre person, är det inte det? "Stå upp för dig själv, kvinna!" Skriver man så till en äldre?  Har denna generation som Anna tillhör fullständigt missat de vanligaste uppförandkoderna? Många klagar, inte minst över hur de är som föräldrar i skolorna. Det är ju en respektlöshet som är häpnadsväckande! Inte konstigt om ungdomarna spottar tillbaka på folk med den här sortens uppträdande om de är lärare ute på grundskolorna!
Det var också den sortens kommentarer som jag för en tid sedan reagerade på när de var mot andra. Respektlösheten var påfallande!


Nu har väl "fästmannen"  gått i svaromål, trots att  jag defintivt inte begär att bli försvarad för konstigheter som någon katolik sitter och skriver på en blogg hos en präst i Svenska kyrkan. Det är ju faktiskt ingenting att bry sig om.












Inga kommentarer: