söndag 16 mars 2014

Att mötas av respekt och att mötas av respektlöshet

Jag erkänner att jag är lite bortskämd med att människor brukar möta mig med respekt. Därför blir jag desto mera ställd när jag står inför oförskämdheter.
För en stund sedan fick jag ett välkommet mejl från en person på Kristdemokraternas centrala enhet, där personen ifråga instämde i att man inte ska ha en politisk hemsida till personliga påhopp, och berättade att han har fått besked att dessa ska tas bort.
Äntligen ett respektfyllt uppträdande från KD- håll!
Men hur uppträder de lokalt här?


Ett annat sätt att respektera människor är att svara dem.
Inom Svenska kyrkan är man bra på att låta bli detta när man  behagar tycka att den som skriver inte är värd ett svar. Vi därinne och Dom därute! Det är sådant som får människor att lämna Svenska kyrkan, för folk i allmänhet gillar inte översitteri!


Om man har en relation som varje morgon dränker in en i negativa omdömen, så får väl detta också ses som respektlöst, eller hur?
Men vem är så korkad att han/hon stannar under sådana förhållanden!


Jag hyllar respekten. Med respekt försökte jag bemöta mina tidigare elever, och så bemötte de då också mig! Jag gav dem Dagens ros när jag slutade som lärare!

Inga kommentarer: