måndag 17 mars 2014

När bloggdebatter ballar ur

Jag skrev i förra inlägget om män som inte kunde debattera. Det gäller förstås inte bara män. Nu ska jag ge exempel på hur det kan se ut när bloggdebatter hamnar på sandlådenivå.

De senaste dagarna har jag debatterat på en kyrklig blogg. Inga personangrepp från min sida, men desto mer från vissa herrar.


En man vid namn (sign.?) Antony skräder inte orden om hur illa han tycker om mig.
Han tycker inte att jag ska förnedra mig själv genom att debattera där, men hans kristna etik förbjuder honom att klassificera mig som en hysterika och idiot, och han uppmanar mig att söka själavård, om jag känner en manlig (obs!) traditionellt troende präst som kan ledsaga mig tillbaka till den kristna tron.
(Tyvärr, en sådan präst känner jag nog inte! Min kommentar.)
Vidare tycker han att det är "uppenbart för alla " (vilka alla känner han?) att jag inte ska fortsätta med mina virriga och hätska utfall på den bloggen, utan lämna forumet till bildade (!!! min kommentar!) män som kanske kan leda tillbaka till en traditionell kristendom. Jag yrar också och hycklar. Och jag har svarat honom som "god dag yxskaft".
Jag upplever inte att det är lönt att svara den sortens kommentatorer!
Och så fortsätter jag med mitt hyckleri och obegåvade resonemang. Jag är verkligen en representant för hyckleri och hedonism.
Vidare är det, uppmanar han andra, (fast han fortsätter att tjata själv), meningslöst att diskutera med mig och NN, en annan kvinna,  för vi saknar rudimentär argumentationsanalys.


Vad har jag då skrivit? Jo, jag har ifrågasatt Paulus, som man hänvisar till i alla lägen, försökt förklara att i en så gammal skrift som Bibeln kan det nog finnas utrymme för flera tolkningar och kanske omtolkningar, och så har jag försvarat samkönade äktenskap. Sedan har jag raljerat lite med några debattörer. Men definitivt inte på ett så här personligt plan!


Ja, det är väl genom sådant folk som människor får en stor respekt för Svenska kyrkan!? Eller?
Tur, som sagt, att de inte kan häxbränna mig på riktigt numera, nu körs ju häxbränningarna och anklagelserna för heresi verbalt, det är inte så smärtsamt och förödande!
Jag tycker nog, dessutom, att ovanstående personer som jag har citerat, dömer ut sig själva!







8 kommentarer:

LFL sa...

Alla som skriver på den bloggen är väl inte medlemmar i Svenska kyrkan? Sign Antony förefaller väl snarare vara katolik? Sedan hör det väl till saken att du råkade få stöd från en annan kvinna, som brukar vara mycket otrevlig. Men sign Antony borde inte ha attackerat dig för hennes skull. Olika åsikter är en sak. Men den ton som den andra kvinnan och sign Antony använder sig av behöver man inte tolerera.

nya tant lila sa...

Jag uppfattade det inte som att han attackerade mig på grund av henne.

Anna sa...

Tänkte lämna en stödjande kommentar till men avstår p g a din fästman. LFL vad sysslar du med? Klarar du inte av att få mothugg alls? Den allra första kommentaren jag fick från dig på sandahls blogg var extremt nedlåtande, och jag hade sannerligen ingen otrevlig ton själv och fick då från början respektfulla svar av de flesta utom dig. Sedan har du fortsatt att sprida "hur jag är som person" efter många kommentarer jag skrivit, i stället för att bemöta VAD jag har skrivit, precis som Antony ovan gör fast på ett mer mångordigt sätt. Du må vara hur gammal som helst, men sånt beteende imponerar inte på mig.

nya tant lila sa...

Anna, jag vill inte starta meningslösa kommentarstrådar på den här bloggen också, och det du skriver är väl redan avhandlat så det räcker på den andra bloggen.
Jag höll ju med LFL om att du uppträdde ohyfsat där. Det är det många som gör! Och provocerad blir man också. Men jag tycker att denne "Antony" tar priset!

nya tant lila sa...

Anna, jag tror inte att människor i allmänhet kommenterar för att imponera på den de bemöter. För de flesta handlar det nog om Saken och inte om Personen. Fler kommentar i denna, alltför diskuterade fråga, kommer inte att publiceras.

nya tant lila sa...

JAG kan inte ta ansvar för vad andra personer skriver! Och jag förstår faktiskt inte att man fortsätter att kommentera på en blogg, där så många har visat sin irritation över ens närvaro. I synnerhet som man inte verkar ha något grepp om innehållet, utan mest verkar vilja synas och få respons på sin egen person. Nog finns det andra sätt att få detta!

nya tant lila sa...

LFL20 mars 2014 01:32

Så har sign Antony råkat avslöja sig som en katolik, som anser att alla lutheraner är "heretiker". Antony, som har uppmanat både sig Anna och ntl att sluta debattera på denna blogg., borde själv upphöra med sitt snyltande på oss, som är kritiska mot den pågående utvecklingen i Svenska kyrkan. För all del håller jag med om att sign Anna, som är otrevlig och lika oförskämd mot äldre herrar som sign Antony är mot äldre kvinnor, borde avsluta. Men Ntl har ingen anledning att ta åt sig. Det är tillåtet att ha "avvikande" (vad som är "avvikande" beror på vad man jämför med) åsikter, om de framförs på ett hyfsat sätt

nya tant lila sa...

Ovanstående kopierade kommentar är tagen från Bloggardags kommentarstråd.