torsdag 18 augusti 2011

Tronföljden säkrad- av åtta veckors foster?

Är det fler än jag som har tyckt att mediebevakningen av kronprinsessans graviditet har varit pinsam idag? Hur kan man gå ut och gratulera, börja spekulera om namn och ställa ett oändligt antal frågor om ett foster som just börjar ta form? Och varför går kungahuset ut och meddelar graviditeten så tidigt? Är kungabarn speciellt skyddade mot felgående graviditeter?
Jag hade också ett blivande barn, en gång för många år sedan, som skulle ha fötts i mitten av mars. Det kom inte längre än till september, och alla vet att detta inte alls är något ovanligt. (Jo, det kom ett barn till senare.)
Blir det inte en oerhörd press på kronprinsessparet med allt detta ståhej? Borde inte det stackars blivande barnet få växa i lugn och ro bortanför kamerorna?
Tillställningen och frågorna som har ställts på olika håll idag har enbart varit opassande och löjliga. Ett foster på åtta veckor (visst var det detta?) kan man i rimlighetens namn inte gratulera till ännu!
Coola ner!

3 kommentarer:

Fler redan gjorda uppfinningar sa...

Inte nog med det. Det var ju dessutom långa utredningar i media om mediabevakningen, vilka avvägningar som görs, varför de upplåter så stort spaltutrymme, vilka sidor som toppas osv. Därtill kom intervju med kommunchefen i barnafaderns hemkommun, om uppsving för turismen är att vänta. Konstigt att börsen sjönk som en sten samma dag. Det är tydligen journalisterna som har säkrat tronföljden. Det är i varje fall det budskap som man vill förmedla med detta journalistiska navelskåderi.

Anonym sa...

Åh, så smart och klok du är. Dessutom är du modig.
Det finns ingen som vågar berätta sanningar på samma sätt som du gör. Du har alltid insiktsfulla iaktagelser och tankar. Det är inte heller någon som genomskådat kyrkans män och kvinnor på samma sätt som du gjort. Åh, så jag önskar att jag skulle förstå saker och ting på samma sätt som du gör. Det finns så mycket att säga om kyrkans s.k. kristna. Det är få av dem som jobbar i kyrkan som enligt mig visar på Kristi kärlek. Eller har jag mött fel personer?
Karin P

nya tant lila sa...

Karin, det finns nog både de som man kan känna utstrålar en god kristen medmänsklighet och andra inom kyrkan. Men tyvärr har Svenska kyrkan fått en hård och dömande stil, där människor kastas ut från sina ämbeten, den ena efter den andra.
Jag är glad om du uppskattar det jag skriver!