onsdag 3 augusti 2011

En slapp livsstil?

Jag läste just på en prästblogg hur en fet, av mig icke helt okänd, person hade vaknat till liv, och nu insåg att han hade haft "en slapp livsstil" när han åt annat än pulver.
Nu är jag väl inte övertygad om att detta med övervikt är det största kriteriet på en slapp livsstil. Människor som gillar god mat blir, om de har anlag åt det hållet, oftast överviktiga vid en viss ålder.

Men övervikt är för andra människor ett utmärkt sätt att trakassera och nedvärdera medmänniskan i vår kultur som ju fortfarande har slankhetsidealet som norm.

Ofta tänkte jag i lärarkollegiet på hur överviktiga barn hade det när kollegerna, som själva möjligtvis låg på ett till två kilo plus, började hojta om att de skulle bli SÅ feta av den lilla ynka fredagskakan till förmiddagskaffet.

En gång satt jag tillsammans med några nästan jämnåriga som höll igång viktsnacket. Samtliga rynkiga och med usla värden.
Mina värden är perfekta, ja, läkaren frågade mig senast vad jag gjorde för att ha så perfekta värden.
Jag var benägen att säga sanningen (men jag gjorde det inte)
- Jag sitter stilla och äter!
Nåja, en sanning med modifikation. Strax ska jag promenera, när han som har en icke - slapp livsstil har vaknat (!). Klockan är nu 11.45!
Jodå, jag kan visst tänka mig att banta, det har jag gjort förr, men detta blir när JAG vill, inte när andra talar om för mig att jag ska göra det.

1 kommentar:

Fler redan gjorda uppfinningar sa...

Fetma, d.v.s mycket kraftig övervikt, är ett stort folkhälsoproblem. Fetma sliter på alla kroppsorgan och inte minst fötter och knäleder även om man har perfekta värden. Barnfetma är numera ett stort problem, som borde påtalas mycket mer av skolpersonal och inte bara av skolsköterskan. Barnen hotas av flera sjukdomar som vuxna och av för tidig död. Barnfetman beror nästan alltid på att barnen äter fel. Denna kraftiga övervikt kombineras ofta med att barnen är undernärda, eftersom de har fått för mycket av de fettbildande ämnena och för lite av andra näringsämnen. Denna brist leder till ett ständigt sug efter mat. Barnfetma är ofta ett föräldraproblem och kan i vidare bemärkelse vara ett tecken på den s.k. barnfattigdomen. De stora livsmedelskedjorna pressar priserna genom att vräka ut mat med högt kaloriinnehåll och lågt näringsvärde. Prispress på näringsriktig mat förekommer också, men det tar tid att läsa innehållstförteckningar. Sammanfattningsvis tycker jag inte att skolpersonalk - lärare är inte direkt underbetalda - ska föregå med dåligt exempel. Det gäller rökning också. Och vad skulle man säga om en lärare som stinker av alkohol i katedern? Eftersom det även finns skadliga bantningsmetoder borde man tala om problemet i skolan i stället för att sopa det under mattan i ett försök att efterhärma Svk:s nya religion: Allt som människor gör är av Gud.