tisdag 30 augusti 2011

Anonyma nätmobbare snart ett minne blott?

Som jag har skrivit tidigare, och som många vet, stramar media nu upp möjligheten att kommentera anonymt eller att kommentera överhuvudtaget på artiklar.
Det är mycket otäckt med anonyma, trakasserande kommentarer, tycker jag. Om man vill säga något negativt om någon måste man väl i alla fall ha så mycket heder i sig att man visar vem man är.
Själv har jag också blivit anklagad för att vara anonym och ha skrivit kommentarer, som jag inte alls har skrivit. Detta med anonymiteten har många negativa sidor.
En eloge till media för att de försöker stoppa detta otyg!

13 kommentarer:

P-A Jonsson sa...

nya tant lila,

Jag vill be dig att stoppa det anonyma kommenterandet på din egen blogg.
Där finns människor som skriver helt anonymt och det finns de som skriver under flera identiteter.
(Att någon inte anonym för dig är helt ointressant, det är anonymiteten i förhållande till läsarna som är dilemmat.)

nya tant lila sa...

Jag stoppar de kommentarer som jag anser kränkande, anonyma, med signatur eller med namn, vare sig det är mot mig eller någon annan.
Att jag missat detta någon gång beklagar jag, men jag rättade det så snart jag såg det.
Andra kommentarer har jag ingen anledning att stoppa.

P-A Jonsson sa...

Ihåligt - anonymt är anonymt.
Du kan inte kritisera anonymitet och sedan tillåta det på din egen blogg.

Dessutom så handlar det om vad ANDRA upplever i de anonyma kommentarerna - inte hur du värderar dem.

nya tant lila sa...

Nej, vad jag har kritiserat är anonyma trakasserier.
Givetvis är det den ansvarige blogginnehavaren som avgör vad som är kränkande, anonymt eller under signatur eller namn. Har man synpunkter på detta kan man ju komma till denne med dem, så att kommentarerna tas bort.
Detta har jag själv tyvärr fått göra flera gånger. Endast i två fall har kränkningarna nonchaleras, båda på kända prästbloggar!

P-A Jonsson sa...

nya tant lila,

Så då anser du att det är rätt att öppna för anonyma kommentarer som sårar, kränker eller nedvärderar andra så länge du tycker att kommentarerna är ok?
Du anser att det är ok att ge anonyma personer spelrum på din blogg?

Du har tidigare skrivit att du är generellt negativ till anonyma inlägg eftersom man då inte kan bedöma personens grund för det han/hon skriver. Har du ändrat dig i det avseendet?

nya tant lila sa...

Jag förväntar mig att den som känner sig sårad meddelar mig detta om jag har missat att se att det kan vara så!Så att jag då kan åtgärda i efterhand.
Det finns kommentarer som inte har publicerats. En från dig helt nyligen som troligen hade kunnat få mig dömd för förtal!

P-A Jonsson sa...

Det förändrar ingenting. Du tillåter anonyma kommentarer på din blogg trots att du tidigare (och även nu) uttalat dig kritiskt om människor som uppträder anonymt på nätet.

För mig är det en inte försvarbar inkonsekvens.

(Min tidigare kommentar kan knappast betraktas som förtal eftersom fakta i saken är väl kända och dokumenterade via media tidigare.)

nya tant lila sa...

Ja, men snälla P-A, så mycket måste du väl ändå veta om media att man inte alltid kan sätta likhetstecken mellan media och fakta!
Det verkar vara meningslöst att upprepa som ett mantra att jag har vänt mig mot trakasserande inlägg, och att jag inte har funnit trakasserier i dem som jag har publicerat.
Men jag vet att du av någon outgrundlig anledning vill försöka få mig att framstå som inkonsekvent.Lycka till med det!

P-A Jonsson sa...

Nu tror jag att du glömt vad du själv tidigare skrivit...

Du har i flera inlägg på olika ställen varit skarpt kritisk mot de som är anonyma - inte bara de som ägnar sig åt trakasserier anonymt.
Det vet du så väldigt väl - försök inte förneka något som finns skrivet offentligt svart på vitt.



Vad gäller mitt inlägg som du tror skulle kunna vara förtal så har personen ifråga erkänt de faktiska omständigheterna.
(Det är väl inte en rädsla för en förtalsanklagelse, utan ett skyddande av någon?)

nya tant lila sa...

Överklagade domar är inget erkännande!

P-A Jonsson sa...

Personen ifråga har erkänt de faktiska förhållandena,. men förnekar att det skulle vara ett brott.
(Att förneka de faktiska omständigheterna skulle bara vara dumt eftersom det finns dokumenterat.)

nya tant lila sa...

Det du skriver är helt fel!

P-A Jonsson sa...

nya tant lila,

Det finns svart på vitt även i den saken...