tisdag 16 maj 2017

Utan personligt ansvar

Vissa människor kan ställa till det i andra människors liv utan  att på något sätt behöva ta ansvar för detta.
Jag tänkte på det när jag på nytt läste om den rektor i Karlskrona som blev anklagad när en liten flicka blev mördad av sina anhöriga för några år sedan. Han blev till slut så förtvivlad att han  försökte ta sitt liv, överlevde, men är nu svårt skadad.

Vems fel? Jo, faktiskt politikernas fel. Får de stå till svars? Nej.

Själv f.d. rektor under sammanlagt åtta år vet jag alltför väl hur svårt det är att ha totalkoll i verksamheten. Får man ingen information, vet man ibland inte saker som man kanske borde veta.
När jag efter några år som rektor i Oskarshamn ställdes inför en elevs självmord, hade jag ingen aning om förhistorien. Jag hade agerat om jag hade haft det, men när jag inget fick veta om vad som hände på den linjen, i den klassen, kunde jag omöjligt agera. På vad?
Men jag blev mera observant på vissa saker efter händelsen, men vad hjälpte det eleven som var död?

De ansvariga politikerna borde kunna ställas till svars för sitt handlande och sina anklagelser som har lett till ett förstört liv inte bara för rektorn själv utan naturligtvis även för hans omgivning.

Inga kommentarer: