onsdag 24 maj 2017

Mina spyor

Idag har jag också spytt på f. d. ölandsprästens blogg. Det kunde jag inte låta bli när lille Wejryd kom på tal.  Ni minns honom, eller hur? Han som först var biskop i Växjö stift och sedan blev ärkebiskop. Hans väg var kantad av människor som han plockade bort. Det mest anmärkningsvärda var väl när hans efterträdare på biskopsstolen blev omplacerad. Detta skrevs det om i andra länder, men inte mycket här.
Dag S. fick lämna kontraktsprosttjänsten 1999. Det var samma år som jag blev utköpt från rektorstjänsten på Oskarshamns folkhögskola. Så blev biskopen av med två personer som vågade yttra sig. Det kan vara farligt det!
Och kvar i hans närhet fanns de förslagna, de som förstod att manipulera och le vid rätt tillfällen, och framför allt som förstod att tiga och förneka.Länge leve hederligheten och modet! Den insiktsfulla domen kommer senare av en annan Herre!



Nu ska jag ut och plantera en solros och petunior i krukor och se hur långt syrenerna har kommit.








Inga kommentarer: