lördag 6 juni 2015

De berövade oss vår historia

Det var onekligen en kuslig insikt jag fick mycket sent i livet. Först när jag utbildade mig till guide här i Blekinge blev jag nämligen medveten om hur försvenskade vi har blivit här i de södra landskapen, som ursprungligen tillhörde Danmark. Vi har ju inte ens fått läsa vår egen historia.
Idag, på vår nationaldag, ser jag hur man på facebook relaterar till vår svenske kung Gustav Vasa. Det gjorde jag också förr, och min mor berättade om honom när vi var barn.
Men han tillhörde inte oss.
Vi berövades vårt språk och vår historia, och de som gjorde uppror och ville tillbaka till ursprunget halshöggs i Ronneby, och deras huvuden sattes på pålar vid stadsgränsen, berättas det. Som tack fick borgmästaren en gata uppkallad efter sig???


Inga kommentarer: