torsdag 9 januari 2014

Vi vet mycket om det vi inte kan veta något om

Jag tycker att det är så fascinerande med de människor som uttalar sig tvärsäkert om Gud. Det och det står skrivet säger man med total tilltro till det som män (ja, män) för snart ett par tusen år sedan kom fram till.
För det första tror jag inte att man kan greppa Gud med ord. Och för det andra tror jag inte att man kan läsa sig till tron.
Jag tror att det enda sättet att bli viss om Gud är att erfara att det finns en kraft i tillvaron som är utöver det gripbara och fattningsbara för oss.
Vill man sedan hålla på med konstiga diskussioner om gamla skrifter får man väl göra det, men jag tror att detta är mycket långt från ett gudsupplevande och ingen väg att få tro. Att tro är inte att föra intellektuella diskussioner.
Vi kan givetvis inte komma fram till vad som är rätt och fel i dessa skrifter. Däremot kan vi av berättelserna i Bibeln få vetskap om hur Gud verkar och genom evangelierna och NT få kunskap om hur Gud vill att vi människor ska förhålla oss till varandra och till omvärlden. Längre tror jag inte att vi kan komma hur mycket vi än läser. Tron är inte gripbar med ord!

Inga kommentarer: