onsdag 22 januari 2014

Stämplad

Under den långa tid jag var medlem i S var det aldrig någon som sade att jag som var socialdemokrat väl inte skulle tänka si eller så eller göra på det eller det sättet. Inte heller fick jag höra sådant som folkpartist eller FiSk:are.


Men som aktiv i KD var det plötsligt helt annat ljud i skällan hos folk. Det märkligaste jag har läst var från en debattör på en kyrklig blogg som hade varit inne på den här bloggen och upptäckt att jag var aktiv i KD. Jag hade då på bloggen skrivit att jag inte trodde på en kroppslig uppståndelse. Detta  tyckte kommentatorn på den bloggen var så upprörande att hon skulle skriva till partiet och klaga. Då måste man väl ändå undra vad folk har för uppfattningar!


Vad jag vet finns det inga sådana troskrav inom KD.
Men jag vill inte heller utsätta mig för den sortens uppfattningar.
Om en partibeteckning innebär att min tro ska se ut på ett speciellt sätt i människors ögon, då är jag inte intresserad av att figurera i de sammanhangen. Jag har alltför stor önskan om att fritt kunna yttra mig och inte vara slavbunden av några stämplar.

Inga kommentarer: