tisdag 21 januari 2014

Falska idyller

-Hur mår du?
-Tack, bara bra!
Det var otänkbart att svara något annat för bara ett par år sedan, anser jag. I den bästa av världar ska alla må bra, hur pissigt livet än är just då.
Jag tycker att det har lättat lite nu. Det hände mig för inte så länge sedan att jag mötte en bekant, som jag inte hade träffat på länge och hon svarade - Ja, vad säger man?
Men sedan blev det ju inte mer, för vem vet hur man fortsätter på ett sådant svar? Jag kände mig i det läget ytterst socialt handikappad.


Nu blir 400 SJ - anställda utan jobb, i det statliga bolaget!
Det är väl en bra demonstration på den arbetslinje som regeringen för.
Är det någon som tvivlar på att det är kapitalismen som styr och inte något nytt arbetarparti?
De senaste dagarna har det dykt upp den ena larmrapporten efter den andra om hur sjukvårdsköerna är för långa för allvarliga åkommor som behöver operation. Men någon minister- jag skriver inte vem- påstår att sjukvården är utmärkt.


Det påminner mig om dåliga äktenskap, där alla far illa, det äkta paret och barnen och kanske släkten. Fast alla håller den skinande fasaden uppe.
Men vi vet alla att det är ett mycket stort steg att bryta upp... Och så pinsamt i vissa fall!

Inga kommentarer: