tisdag 6 augusti 2013

Vårt behov att beundra

-Inget skrämmer mig som mobben, hörde jag en kvinna säga för en tid sedan.
Och visst är mobben skrämmande. Men det är inte bara när den är igång för att håna och trakassera, utan jag ser också något kusligt i i överdådiga applåder och hurrarop, för det finns alltid en risk att dessa vänds till motsatsen.
Idag röd, i morgon död.

Vi har väl alla ett behov av att beundra någon, någon som vi kan se som förebild och som representerar det vi värdesätter. Men, vad som är ganska vanligt är att denna beundran gäller dem som tar avstånd eller hårt kritiserar eller trakasserar någon annan. Då stämmer fan cluben in! Det är nog inte så konstigt att mobben kan komma igång- egentligen.

Själv har jag aldrig fått så många "Dagens ros" i lokalpressen som de gånger jag har varit i fight med någon annan. Kritiken har oftast fallit i mycket god jord.
Sådana är vi nog - tyvärr.
Vårt behov av ett Dom och ett Vi är oändligt!

Inga kommentarer: