söndag 11 augusti 2013

Finns liberalismen i Folkpartiet?

Jan Björklunds skolpolitik, som jag ser som rena skämtet i min egenskap av pedagog, var en av de starkt bidragande orsakerna till att jag lämnade Folkpartiet efter åtta år 2011.

Den mannen verkar inte ha en susning om vad INLÄRNING betyder, utan tycks tro att eleverna lär bättre genom att några lärare får högre lön. Och så ska han nu förstatliga skolan - om han får chansen!
En liberal som vill förstatliga! Är inte detta lite skrattretande? Om det åtminstone hade varit Vänsterpartiet, då hade det ju varit logiskt.

Ett annat drag, som väl knappast är att förknippa med liberalismen, är att tvinga föräldrar till delad föräldraledighet. Detta måste väl i rimlighetens namn varje familj ha rätt att bestämma!

Är tvånget ett liberalt drag?

Det fanns mer, som var anmärkningsvärt, som jag mötte under min aktiva tid. En kvinna blev struken från vallistorna för att hon hade yttrat i media att hon kunde tänka sig att samarbeta med SD i vissa kommunala frågor om det gagnade kommunen.
Det fick man inte göra, och det fick man inte säga!

Ack ja, det är inte lätt med ideologierna i ett parti, särskilt inte om de verkar vara totalt förtorkade och döda!

Inga kommentarer: