tisdag 27 juni 2017

Rätt eller fel, men vad är sant?

När jag läser vissa kommentarer i kyrkliga debatter tänker jag att de som står bakom måste ha varit underbara elever för en lärare. Så lite ifrågasättande! Detta står, detta har jag lärt mig i söndagsskolan, konfirmationsundervisningen eller i min utbildning till präst, diakon eller annat närliggande. Därför är det rätt. Allt annat är fel. Punkt och slut!
Men, det väsentliga är naturligtvis inte vad som anses rätt eller fel.
Det viktiga är ju faktiskt vad som är sant! Det fanns en tid när man trodde att jorden var platt också.
Betvivlar ni att fan är lös på jorden i allt mördande, krigande och all ondska?  Ser ni inte de mörka krafterna?
Ser ni ljuset också? Bidrar vi till ljuset?
Eller sitter vi så nersjunkna i trycksvärta att vi missar budskapet att sprida ljus!?

Inga kommentarer: