Nog kan man bli fundersam över folk ibland. På fullt allvar hävdar en del ju att Gud har sagt det och det i Bibeln. Det är verkligen att ha god tro till dem som är bakom Bibelns olika böcker. För, nu ska jag berätta en hemsk sanning, det är MÄNNISKOR som har skrivit Bibeln och kyrkofäder- också människor- som har fattat beslut om vilka böcker som ska ingå i den!
Det har till och med skrivits att kyrkofäder förbjöd tron på reinkarnation i kristendomen, jag tror det var på 500-talet, kanske tidigare. Detta är riktigt kul! För om det är så- Gud bevare oss för detta- att vi reinkarnerar, så kan givetvis inget kyrkomöte i världen påverka detta faktum.
Jag hoppas jag slipper! Det räcker mer än väl med detta livet för mig.
Sedan är frågan vilka vi sätter störst tilltro till bland dem som står bakom de olika böckerna. Jag vet vem jag sätter högst.
Och det är inte Paulus!
3 kommentarer:
Jag tror att du skulle ändra uppfattning om Paulus om du läste Tom Wrights "Vad Paulus egentligen sade". Wright placerar Paulus i en helt annan kulturmiljö (den judiska) än kyrkan har gjort under de senaste tusen åren (den hellenska) Detta ger en mycket annorlunda tolkning av uttalanden av Jesus än vi är vana vid - utan att vi därför måste byta ut ett enda tecken i GT
"Bibelkanon", d.v.s. vilka skrifter som skulle ingå i NT var utan tvekan riktig. Man följde den apostoliska traditionen, som enklast kan beskrivas A, som var lärjunge till B, som var lärjunge till C, som var lärjunge till D, som var lärjunge till Jesus. De böcker, som utmönstrades, kan inte härledas till Jesus på samma sätt. Det behöver inte betyda att de är osanna, men sanningshalten (ursprunget, äktheten) är svårare att fastställa.
Jag har en del böcker som är mycket intressanta men som inte ingår i Bibeln.
Johannes skrev och hans adoptivmor (jungfru Maria) dikterade. Så tror jag att Johannesevangeliet tillkom. Det var en judisk sed att barnlösa änkor försörjdes av unga män som blev deras adoptivsöner. Denna adoption skedde på Golgata och omnämns i GT. De levde sedan tillsammans som mor och son, tills Maria upptogs i himlen. Detta är en av de berättelser, som inte ingår i bibelkanon, men av "gamla kyrkan" anses ha hög trovärdighet. Johannes-evangeliet skiljer sig från de övriga evangelierna, vilket kan tyda på "mariansk" påverkan, sett till den teologiska undervisning som man vet att Maria fick som mycket ung.
Skicka en kommentar