söndag 28 februari 2016

Världen genom media

Kan man lita på journalister?
Jag vet många som skulle svara nej på den frågan.
Samtidigt skulle säkert flera av dessa ha en klar uppfattning om saker och sammanhang som de själva aldrig har befunnit sig i. Och varifrån har de då fått sin uppfattning?
Jo, givetvis genom media och genom journalister!

Många har exempelvis klara uppfattningar om hur skolan av idag fungerar. Själv skulle jag knappast våga uttala mig om det, för det är nu mer än sju år sedan jag gick i pension från en lärartjänst på högstadiet. Jag vet inte om skolan idag är som när jag lämnade den. Förmodligen har det skett stora förändringar.
Men människor som kanske inte har satt sin fot i en skola sedan de själva var elever på 1960-talet vet! De kan ha en klar bild av skolan, av vad som är fel och om vad som bör åtgärdas.

Visst är tilltron till journalister anmärkningsvärd!

Inga kommentarer: