fredag 26 februari 2016

Dubbel chock dagen efter mordet på Olof Palme

Morgonen efter mordet på Olof Palme glömmer jag aldrig!
Det blev en dubbel chockdag för mig!
Klockan sju på morgonen ringde min väninna och frågade om jag hade läst lokaltidningen. Jo, det hade jag, men det hon tyckte var anmärkningsvärt var inte mordet på Olof Palme.
Samma dag stod nämligen förlovningsannonsen på en man, flygare och marinofficer i Karlskrona, som jag hade levt i relation med, helt nyligen, ja, bara till sexton dagar innan.
Jag var fortfarande mycket kär i mannen ifråga, men hade upplevt att det "var något som inte stämde" den sista tiden.
Nåväl, han hade dock varit hemma hos mig med den 4 februari, men den 12 februari fick jag ett slutbrev från honom, där han ansåg mig vara mer eller mindre paranoid, som inte trodde på honom utan var misstänksam och svartsjuk.
Och den 28 februari hade han alltså förlovat sig! Sexton dagar efter anklagelserna mot mig!  Eller var det den 1 mars, det framgår inte av annonsen.
Dessutom hade alltså Olof Palme, min partiledare, blivit mördad samma dag. Han var ju en stor idol för många av oss inom Socialdemokraterna, detta parti som jag tillhörde i 28 år.

Min chock var total. Jag visste inte vilket som var värst, mordet på Olof Palme eller förlovningen. Jag hade ju uppfattat det som att mannen ifråga blev irriterad över min misstänksamhet- som alltså visade sig vara i högsta grad befogad -men jag hade inte upplevt att han var känslolös inför mig! 

Jag har slumpmässigt träffat på honom ibland i stan med eller utan sambon. Han är gammal nu, för han är äldre än jag. Men sveket, som jag upplevde det, har jag aldrig kommit över. Och nu har 30 år passerat!



Inga kommentarer: