fredag 26 februari 2016

Hur många rum får man ha som ensamstående?

Börjar vi inte mer och mer närma oss en sorts öststatsstil i det här landet? Det funderade i vart fall jag över igår när jag delvis såg debattprogrammet på TV1. En man menade att det ju satt en massa ensamstående gamla i stora lägenheter. Han tyckte tydligen att dessa skulle lämna sina lägenheter eller hus så att bostäderna kunde tas över av större familjer.
Det blir värre och värre! Snart kommer väl staten och beslagtar ens bostad i bästa öststatsstil!
Varför säger ingen något om alla de kungliga slotten? Tänk så många bostäder de kunde rymma!
Ensamstående gamla har kanske dessutom ibland besök av familjer som behöver övernattningar. Har de ingen rätt att ha en stor bostad? Har de överhuvudtaget rätt att bo i mer än ett rum?

Själv hade jag (och min dotter) en fyra på 104 m2 när jag bodde i Stockholm. Det var den enda lägenhet jag kunde få tag på med ett förstahandskontrakt, helt vitt, utan några pengar under bordet. Och lägenheten var helt nyrenoverad och jättefin!
Och jag har sedan 1982 ett hus med fyra rum plus ett förråd på 30 m2. Får jag ha det? Man får kanske börja fundera över vad man får ha och inte ha i detta STASI-land!?






Inga kommentarer: