tisdag 9 februari 2016

När fan är lös

För mig är det solklart att det i vår tillvaro finns goda och onda krafter. Den goda kraften kallar jag Gud, inkarnerad i Jesus Kristus, den onda kraften kallar jag djävulen. 
Jag tror också på kampen mellan dessa.
Det kan ju tyckas som om det är fan själv som styr utvecklingen i världen just nu. Vi matas dagligen med hungrande, hemlösa och förtvivlade människor i TV-rutan. Folk som flyr krig och nöd och möts av stängda gränser. Värst är det att se barnen.
Och ändå finns det så många människor som gör det goda mot sina medmänniskor. 

Att allt detta elände,  som vi ser, orsakas av ondska är väl tydligt, men annars i mera diffusa lägen kan det vara otroligt svårt att bedöma vad som är gott och vad som är ont. Detta kan också gälla våra privata liv.

Kanske borde man gå på vilka som gör en till -vad man själv bedömer- en god människa när man väljer umgänge eller väljer att vara kvar i ett umgänge eller en vänskap.

Jag tycker att jag har sett så mycket som har varit till synes gott, men som vid närmare syn har visat sig drypa av ondska.





Inga kommentarer: