fredag 30 oktober 2015

Regeringens politik bäddar för högerextremism

Man ska vara bra dum om man tror att det är högerkrafter som bäddar för rasism och främlingsfientlighet.
Det är naturligtvis den orättvisa politik som den sittande regeringen för som gör detta!
Människor kan väl själva se vad som händer!

Om en gammal pensionär inte har råd att få sina tänder lagade, men ser att de som kommer in i landet får gå till tandläkaren för en mycket liten kostnad är detta inte något som väcker välvilja mot dem.

Om en person inte har råd att köpa kort till kollektivtrafiken, eller gå på dyra museer, men får höra att nu föreslår man att flyktingar ska få gratis kort till kollektivtrafiken och gratis inträde till museerna så är inte heller detta något som höjer den positiva inställningen till flyktingpolitiken.
Att de sedan på vissa håll får gå före i bostadskön när andra har stått i bortåt tio år utan att få bostad kan vi ju tänka oss resultatet av.

Och givetvis tycker man inte att de ska ha rätt att ockupera bussar som är inbokade på annat! Inte heller har någon rätt att mörda folk för att han inte få asyl.

Jag förstår inte hur dumma socialdemokrater och miljöpartister är! De begriper ju inte alls vad deras politik bäddar för. Människor kan väl se och förstå saker själva! När landets egna invånare känner sig osedda och illa behandlade, då driver man på högerkrafterna. Detta ser vi nu i hela Europa. Är det så man vill ha det från regeringens sida?


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror dessvärre att du har helt rätt.
Visserligen tycker jag att analysen är grovt förenklad, och inte förmår skilja på äpplen och päron, men onekligen tycks pinsamt många i Sverige ta till sig den enkla och på många sätt bristfälliga analysen. Det verkar som om ord som "solidaritet" och "rättvisa" inte betyder något längre- vi är för självgoda för att kunna tänka oss in i andra människors lidande. Våra många gånger rätt löjliga problem och brister skymmer vår sikt för de människor i vår värld som har riktiga problem.

Även om jag tycker att du är ute och cyklar i din argumentation, tycker jag det är viktigt det du skriver. Jag är orolig och rädd för att inskränktheten, självgodheten och liknöjdheten ska ta över alltmer. Du är inte ensam. Sverige blir ett alltmer polariserat och rasistiskt samhälle. Jag respekterar dig för att du vågar vara så öppen och tydlig. Det är löjligt det du skriver, men du vågar åtminstone stå för det. Heder åt dig!
För egen del vill jag fortfarande hävda det öppna hjärtat, och tro att Sverige kan vara en trygg hamn och en ny framtid för dem son flyr för sina liv. Jag tror att vi tillsammans bygger upp ett mångkulturellt samhälle med en framtid där välståndet kanske rent av växer och där människovärdet inte ifrågasätts. Där människosynen inte gör skillnad på " etniska" svenskar och invandrade "svenskar".
Jag ser problemen, tro inget annat, och jag skäms när jag ser oviljan hos de flesta andra EU-länder, men jag menar att detta är ödesfrågan som i någon menIng avgör kontinentens framtid. Det här kan bli något väldigt bra. Men då krävs en ordentlig och kompetent analys- inte en populistisk och självcentrerad! Och dessutom behöver hela integrationspolitiken ändra inriktning. Vi behöver arbetskraft- och nu "översvämmas" vi av desperata människor i jakt på en framtid. Hur ska vi ta vara på all den kompetens som "väller" in?

Johan (bor i Uppsala)

nya tant lila sa...

Med stigande ålder, Johan, brukar man inse att exempelvis en gammal, hjälplös människas utsatthet inte är något löjligt problem. Inte heller är handikappades indragna bidrag det, eller de tänder och den medicin en fattig pensionär inte har råd att laga eller hämta ut en bagatell.
Tror att du kommer att lära dig se problemen som dina medmänniskor har så småningom. Om inte förr så när någon i din närhet eller du själv drabbas av svår sjukdom eller fattigdom. Du verkar leva i en skyddad verkstad! Sådant brukar gå över, för det är sällan en person åker i gräddfil hela livet. Alla drabbas vi på något sätt förr eller senare.
Jag har fått eloger för det här inlägget idag av livserfarna människor!