onsdag 28 oktober 2015

Det är överklassfasoner

De vill inte bo i skogen, säger de, som om de var utplacerade mitt i skogen och inte i en komfortabel turistby med stugor.
De ockuperar bussarna, så att de inte kan köra tillbaka och kräver att få bo någon annanstans.
Men det finns ingen annanstans enligt Migrationsverket för dessa flyktingar.

Vad är nu detta? Många som hör och läser detta undrar ju vad de sysslar med, eller hur? Kan det vara bättre i krigets Syrien eller var det nu är?

Detta, som vi ser, är typiska, krävande överklassfasoner. Så uppträder en bortskämd överklass!
Och för dessa plockar vi bort biståndspengar för fattiga kvinnor och barn i fattiga länder!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, hur kan de tro att bara för att vi är så "goda" att vi låter dem komma till "vårt" land att de skulle ha samma rättigheter som de flesta andra av "oss"? Naturligtvis ska de inte göra något annat än med tindrande ögon visa sin tacksamhet mot oss, för att vi visar dem barmhärtighet och nåd- något som de naturligtvis inte har någon som helst rätt att kräva, utan de ska veta sin plats och förstå att de är helt beroende av vår välvilja. De som inte är tillräckligt underdåniga och tacksamma har naturligtvis ingen asylrätt- de ska ut, så att vi kan göra plats för dem med rätt inställning, och därmed asylskäl......

Jag blir uppriktigt rädd för en del saker jag läser. Det känns obehagligt, och jag häpnar över den dumhet som uppenbarligen finns. Vissa inlägg gör mig rent av illamående!

Johan i Uppsala (som har gått på Oskarshamn.....)

nya tant lila sa...

Jo, jag kan förstå att du har gått på Oskarshamn... Det är ingen som helst merit i mina ögon för värre råttbo har jag aldrig varit i. Fullt av fördömande och människor som tyckte att de var bättre och godare än alla andra.
Att ockupera bussar är olagligt! Jo, de borde faktiskt visa lite tacksamhet! Det tycker alla jag känner...

LFL sa...

Sign Johan i Uppsala har vad jag kan förstå, ingen som helst medkänsla med kristna, yasidier och vanliga fredliga muslimer /bl.a. kurder), som säger att Syrien (eller Irak) är deras land, som de inte vill dela med jihadister från andra länder (bl.a. Sverige). De ska bara packa och dra, för de har ju ingen större rätt till sina länder än dessa invandrare. För invandrare är man, om man inte är född i det land, som man driver ut den infödda befolkningen ur.

Bland flyktingarna som kommer till Sverige tillhör inte särskilt många någon av de nämnda grupperna. De flesta stannar kvar alldeles utanför gränsen till de IS-kontrollerade områdena.

Det känns obehagligt att läsa Johans dravel, eftersom det är ett indirekt försvar för etnisk rensning och folkmord. Jag förstår desperationen hos er, som tror att ni har patent på godhet.

Anonym sa...

.....vilket säger en del om dig och de du känner! Jösses! Men, men, var och en måste naturligtvis ha rätt att tycka och tänka som man vill! Åsiktsfriheten måste höra till en demokratis portalparagrafer. När olika åsikter och förhållningssätt får brytas mot varandra- då kan det leda till något fruktbart, tror jag! Jag önskar dig allt gott!

Johan

nya tant lila sa...

Johan, det handlar nog en del om vilken fas i livet man är i. I min ålder har man insett hur sårbar och utlämnad man kan bli som gammal och/eller handikappad. Då blir det en fråga om valen, för vi kommer inte att ha ekonomi till allt.
De som idag kommer hit är- enligt vad alla säger- välbärgade, unga och arbetsföra människor. Nog tycker jag att det är pretentiöst att inte kunna bo i fina stugor i en turistby. De placerades ju inte i misär mitt ute i skogen, eller hur? I mina ögon är det faktiskt en ganska stor fräckhet att till och med hindra busschaufförerna från att utföra sitt arbete på annan ort.

Anonym sa...

Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i din argumentation, men med det sagt vill jag också säga att jag har stor respekt för det du skriver! Huruvida de nyanlända kommer att integreras i vårt samhälle är ju, som jag ser det, nyckelfrågan- och därmed den stora ödesfrågan. Och här förskräcker spåren! Det svenska samhället har inte lyckats ta tillvara all den kompetens som vi tillförts genom invandringen. Till de styrande politikerna vill jag säga: gör om och gör rätt! Sen är jag övertygad om att du har rätt om att det beror på vilken fas i livet man befinner sig i. Jag blickar ut över Sverige och världen från min mycket välordnade tillvaro. För mig framstår det som ynkedom att ondgöra sig över "ockuperade" bussar och att de nyanlända vägrar "bo i skogen". Här gäller det betydligt större saker än så. Jag förstår inte varför det är så svårt att matcha nyanländas kompetens mot arbetsmarknadens behov- för av och till har det ju talats om behovet av att importera arbetskraft. Är det fel människor som "kommer hit", eller var ligger felet? Jag inser att språkbarriären är svår att överbrygga- men inte omöjlig, väl?
Jag har också stor respekt för den oro du beskriver inför en framtid där pengarna inte kommer att räcka till allt, och jag kan dela den oron, men tror att vi har alla möjligheter att öka vårt välstånd- tack vare nya medborgare- om vi spelar våra kort rätt!

Johan

Anonym sa...

Oj, jag missade att det var en annan kommentator inne på tråden, jag läste allt som om det var nya tant lilas reaktion på det jag skrev. Då blev det svårt att hänga med. Fel av mig. Jag läste lite fort och slarvigt- aldrig bra.

Johan

nya tant lila sa...

Håller helt med om att det är mycket obegripligt att man inte tar tillvara på kompetensen. Förstår inte hur man resonerar. Varför behöver en syrisk kirurg (som blev intervjuad på tv) kunna perfekt svenska för att operera? Han kanske till och med har syriska patienter. Och talar kanske god engelska. Man räknar på något sätt inte med att dem man kanske jobbar med, eller som i läkares fall behandlar, inte talar svenska. Det är klart och tydligt något fel i systemet här.
Men sedan är ju många ute i arbete också. Jag har bott i Stockholms södra förorter och visst finns det massor av invandrad arbetskraft.
Men kan ju också fråga sig hur det är i företagsvärlden där man garanterat plockar in utlänningar som jobbar- inte minst inom databranschen- som inte kan svenska. Logiken brister.