fredag 22 juli 2011

Aggressionslösande mord?

Nu har ledarskribentetn i BLT också insett att det är svårt att hitta tv-program som inte handlar om mord.

Jag ska erkänna att jag ibland ser Morden i Midsomer (hur stavas nu det?) men därvid stannar min mordkonsumtion på tv, och några deckare eller kriminalromaner ödslar jag ingen tid på.

Men varför denna fixering vid att människor tar död på varandra? Vad ligger bakom förtjusningen? Rädsla? Nej, det tror jag inte. Jag tror snarare att historierna är aggressionslösande. Ens egen ilska hittar kanaler.
Precis som när jag tar död på mördarsniglarna. Jag har så svårt att döda något konkret, men så kom jag på lösningen. Jag namnger dem och dränker dem. Då går dödandet som en dans!

2 kommentarer:

Hans Odeberg sa...

Sniglar som offerlamm - intressant tanke. Kanske jag skall bygga upp ett altare av grillkol ikväll och lägga upp kvällens skörd på. Lär dock inte dofta särskilt behagligt.

nya tant lila sa...

Tja, offerlamm o offerlamm...
Det är väl lite mera mordiskt än så...