måndag 6 juni 2011

Vad har man att komma med?

Som skribent leker man naturligtvis ibland med tanken på vad som skulle hända om man blev berömd, om man skrev något som slog igenom.
Men för det första skulle det jag skriver väl knappast slå igenom med tanke på de borgerliga miljöer jag  skildrar, något annat kan jag ju inte, och för det andra vad skulle jag kunna bygga min berömmelse på?

Jag har aldrig haft några alkohol- eller drogproblem. Jag har aldrig varit prostituerad. Mina föräldrar var helt vanliga medelklassiga medborgare i ett gediget villaområde i Limhamns församling, gifta med varandra i bortåt 56 år. Ingen av dem slog oss barn, ingen missbrukade, ingen var kriminell. Jag skulle ju vara så otroligt intetsägande och tråkig för den svenska kulturen där högsta merit verkar vara drogmissbruk, fängelsevistelser eller prostitution.
Vad har en vanlig, hyfsat välanpassad akademiker att komma med i de kretsarna? Så det är nog bara till att ge upp tankarna på kändisskap där.

Inga kommentarer: