lördag 11 juni 2011

I kreativ miljö

Ibland förstår man människors framgångar. Så tänkte jag idag när jag hörde och såg vår landshövding, som delade ut priser till blekingar, som hon tyckte hade utmärkt sig och gjort något bra för länet. Själv utstrålade hon ett positivt lyssnande och energi som kändes ytterst  smittande. Några av dem som fick priset kände jag till, andra hade jag aldrig hört talas om. Ja, en av dem hade faktiskt varit min chef när jag frilansade på en lokaltidning.
Priset hade kommit till genom att hon i stället för presenter på en högtidsdag hade bett folk sätta in pengar, och så hade hon fått ihop ett kapital att dela ut. De tio personerna fick 10 000 kronor var.
Residenset fyllde 100 år, vädret var strålande, utsikten från rummen ut mot havet vid Kungsbron var fantastisk, trädgården var välansad och tårtan god.
Det korta besöket kändes som ett lyft. Visst finns det kraft, energi och framåtanda i det här länet idag. Jag upplever att det är en stor förändring sedan jag kom hit i slutet av 1970-talet. Tron att det går att göra något verkar ha vuxit väldigt mycket, och många yngre personer kommer fram i nytt företagande och idéer. Också kvinnor. Förra hösten följde jag seminarier för kvinnligt företagande. Flera där har nu startat egen verksamhet. Spännande!    

Inga kommentarer: