lördag 11 juni 2011

Så sköt hon honom!

För många år sedan arbetade jag med undervisning av en kvinna på ett mentalsjukhus
En dag tog läkaren in mig på sin expedition och undrade om jag visste vad hon hade gjort. Nej, det visste jag inte. Då berättade han.
(Lite förändrad version här, men ungefär) Mannen var en tyrann mot kvinnan. Han hotade henne ständigt, och hon jobbade och jobbade och hade fått ihop ett sparkapital. Men detta hade mannen försnillat.
Under huvudkudden hade han en pistol gömd som han också hotade henne med.
En dag fick kvinnan nog, tog pistolen och sköt ihjäl mannen. Men hon hamnade inte i fängelse utan på psykiatriskt sjukhus. Varför förtäljer inte historien. Hon hade inte varit där så väldigt länge när jag undervisade henne, men hon mådde bättre och skulle bli utskriven, fast då hotade hans släktingar henne.
Ja, vad som hände på sikt vet jag inte, och nu är detta så länge sedan, så förmodligen har hon själv dött på grund av hög ålder.
Men jag har tänkt på henne ibland under livets gång.
Och ju större livserfarenhet jag har fått, desto mera har jag förstått att hon sköt karlen!

Inga kommentarer: