måndag 6 juni 2011

Frun fortsatte att fnaska

Idag har jag tänkt på en historia från mitt förflutna. Jag hade en elev i en kommun som jag skulle alfabetisera. Hon var i 25-års åldern och en ursnygg afrikanska, importerad av en svensk man, som hade jobbat i hennes land.I hemlandet hade hon livnärt sig som fnask.

De var gifta och vad jag förstod var mannen mycket förtjust i henne och skämde bort henne efter bästa förmåga.
Men den lilla egenheten med fnaskandet upphörde den sköna damen inte med. Hon tog 100 kronor knullet, jag fick veta det när hon visade en inbetalningslapp. Det var andra priser på den tiden!

En dag förstod mannen vad som försiggick och tog sitt liv.

Jag minns att jag tänkte att det kunde väl donnan ändå inte vara värd, men han hade tydligen satt stora förhoppningar till henne och varit ytterst godtrogen.

Så godtrogen är man inte när man varit med i livet en del turer. Då tar man inget för givet. Då kanske man till och med tittar given häst i munnen.

Inga kommentarer: