tisdag 19 december 2017

Stor teknik-trötthet

Jag vill inte ha en massa teknik i mitt liv, men den tvingar sig på mig. När Telia tar 49 kronor för en faktura, och jag har fyra stycken där, då får det bli E-fakturor om jag vill eller inte. Med hjälp av bankens support och en massa koder hit och dit har jag  nu betalat mitt livs första E-fakturor.
Så fick jag kort från Renault. Det skulle aktiveras via datorn eller någon app. (!) Och när jag tittade på fakturan för den nya försäkringen, upptäckte jag att för att ringa kundtjänst på Volvofinans var man tvungen att legitimera sig med Mobilt Bank ID. Jo, det har jag nu med nya mobilen, men jag har ingen aning om hur man gör en sådan legitimation, så det får jag väl ringa om.

Fast nog är denna utbredda teknik åldersdiskriminerande. Mitt sifferminne är fortfarande utmärkt, men hur länge till minns jag koderna på olika håll?
Jag upprepar vad jag brukar säga att jag avundas min salig mormor, född 1871, som fick leva utan mobiltelefon, dator, ja, till och med utan TV! 

Inga kommentarer: