tisdag 19 december 2017

Dränkt i trakasserier

Jag tror att Me too- rörelsen har haft sin största betydelse i att vi kvinnor har vaknat. Så här ska de inte behandla mig!
Kanske gör denna också att vi vaknar på annat sätt än inför sexuella påhopp och trakasserier. Generationers kvinnoförtryck på olika sätt börjar bli mer och mer tydligt även för oss själva.
Givetvis är det inte rimligt att när man öppnar dagens e-post ska man översköljas av trakasserier från någon som anser sig vara närstående. I den självklara mansrollen att kvinnor är mindre värda.
Jag tog mig tiden att gå tillbaka till gamla mejl och till almanackor.
Vad tänkte jag på? Hur kunde jag tolerera detta? Jag har bara ett svar: Jo, vi tolererar att bli illa behandlade för detta är vår kvinnoroll sedan urminnes tider! Vi är i ett nedärvt underläge i många mäns ögon. Det handlar inte bara om att klappa oss på stjärten, kalla oss "lilla gumman" ta på brösten utan det handlar om att se våra åsikter och värderingar som mindre värda, att ge oss epitet av trakasserande slag och att inte ta hänsyn till oss.
Så får jag också tacka Me too - rörelsen för ett uppvaknande! Fast av annat slag!



Inga kommentarer: