söndag 31 december 2017

Pendlande präster

Förr fanns prästerna i prästgårdarna nära församlingen. Nu är många prästgårdar sålda, och många präster bor inte på den plats där de tjänstgör.
Jag hörde till och med häromdagen att kyrkoherden i Oskarshamn bor på Öland!
Och det är klart att när prästerna inte bor i närheten av församlingsborna, så är det kanske lätt att "riva av gudstjänster" som en liberal präst skrev får några år sedan att hon hade gjort. I vart fall vill man tydligen inte tjänstgöra på några samkväm med församlingsborna på juldagarna. Inte här i min församling.
De som är ensamma struntar de tydligen i.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Nu var det länge sen jag läste den här bloggen- men ikväll ”halkade” jag in....

Jag hör till de präster som bor och tjänstgör i samma församling. Här gör tre av fyra präster det- trots att inte heller vi disponerar några prästgårdar längre.....
Jag skulle säga att det till stor del handlar om vilken syn man har på sin uppgift som präst. När man bor och arbetar i samma församling är det svårt att dra tydliga gränser mellan ”arbete” och ”fritid”. Å andra sidan kan jag tycka att om det är det jag eftersträvar, då ska jag kanske inte vara präst.....

Här i vår församling hade vi julfirande i Kyrkan: julaftonen inleddes klockan 11 med gudstjänst vid krubban, därefter julbord och gemenskap till klockan 15. Därefter vidtog ett andra, ekumeniskt julfirande tillsammans med LP-stiftelsen som avslutades med midnattsmässan för dem som så ville (och orkade.....). Lyckat, skulle jag vilja säga!

Tråkigt att du upplever församlingen där du bor på det sätt di beskriver. Har du uttryckt det du känner till någon av de anställda?

God fortsättning,
Önskar

Sami Kaukonen

nya tant lila sa...

Jo jag har varit i kontakt med både kyrkoherden i pastoratet, som bor här i byn och med ansvarig komminister, som bor 1,5 mil bort, som jag mejlat till.
Gudstjänstfirandet i kyrkan var
julkrubba för barn kl. 11 julafton, sedan inget mer
julotta (med ditresta turister i bussar) sedan inget mer på juldagen
Annandagen konsert.
Inte en enda samling för församlingsborna, och jag har hört fler som har reagerat. Bara publikmagneterna, ingen julbön och konsert på Annandag jul. Men annars har man onsdagsluncher med bön och andra samlingar, vad jag reagerade på var bristen på samlingar under julen.

Anonym sa...

Vilken var kyrkoherdens förklaring? Brist på ideella och personal, eller brist på ”intresse” från församlingsborna? Upplever man att det inte finns något behov för något annat än de rätt traditionella julgudstjänsterna? Ingen högmässa vare sig juldagen eller annandagen låter ju i och för sig som en smärre skandal......- firades dessa gudstjänster någon annanstans i pastoratet?

Sami Kaukonen

nya tant lila sa...

Nej, det fanns ingen mässa, vad jag kan se, i hela pastoratet under julen. Nu i januari blir det flera mässor.
Här i min by har vi en stor basilika, som byggd för många människor, och det satsar man på.
För två år sedan skrev jag en insändare efter besöken i kyrkan på julen, för då väntade jag mig julbön på julaftonen men det var julkrubba för barn. Numera är det annonserat som sådan.
Jag tog bort ett inlägg idag med komministerns svar- som jag tycker är hårresande- jag lägger strax ut det igen.

LFL sa...

Att vara präst borde inte vara ett 8 - 16 jobb, med tjänstgöringsskyldighet var fjärde söndag och kompledigt påföljande måndag. Avsikten med ds stora prästgårdarna va, så vitt jag kunnat förstå, inte enbart att vara en ståndsmässig bostad åt prästen, utan skulle också fungera som lokal för mer profana sammankomster inom församlingen. Så fick man för sig att bygga särskilda församlingshem, med följd att prästerna började förmånsbeskattas för hela lägenhetsytan i prästgårdarna.

Därmed privatiserades prästernas fritid, och de behövde inte längre bo i församlingen, och prästgårdarna såldes. När kyrkans ekonomi började gå knackigt, borde man i stället ha sålt de relativt moderna församlingshemmen, som passat bättre för profana verksamheter.

Med lite tur hade man då kanske förmått någon krögare att etablera sig i kyrkans närhet och kunnat ställa upp vid bröllop, dop och begravningar och andra större kyrkliga händelser på rent kommersiella grunder.