söndag 17 april 2016

Nu förstår jag de Anonyma!

Jodå, jag tvekade lite, det gjorde jag, innan jag skickade in insändaren med kritik av Pridefestivalen och  tveksamheten att man går hårt fram med ett HBTQ-drive inom KD, ett värdekonservativt parti. Det var de sista bokstäverna jag vänder mig emot, för det är för mig stor skillnad på transor och queer i någon sorts individualistisk tappning och samkönade, trogna par. Och det är ju dem diskussionerna har handlat om inom KD,eller hur?
Min rubrik var "Vi måste skilja mellan gaykulturen och samkönade par inom KD", men jag anade att rubriken skulle bli en annan, och det blev den. "Lägg ner Pridefestivalerna", varvid helvetet brakade loss.
(Nu vet nog alla som har följt mina debatter att jag har varit mycket flitig, då det gäller att debattera för homosexuellas rättigheter.)
Anledningen till att jag tyckte att man skulle lägga ner Pride var att jag- och många med mig- menar att den befäster fördomar i stället för att göra något gott.

Jag har sedan lång tid en besvärlig influensa. Då,den 30 mars var den som värst.
Den dagen väcktes jag av Radio Blekinge som menade att jag borde gå i debatt och svara för mina åsikter. Det gjorde jag inte. För det första var jag sjuk och för det andra hade jag redan skrivit vad jag menade. Journalisten som ringde hade också läst artikeln. 

Vilken artikel? tänkte jag, som inte hade hämtat in tidningen. Jo, då hade de gjort en artikel med rubriken "Kristdemokrat vill lägga ner Pridefestivalerna" med bild på mig och Pridegeneralen som berättade - och vantolkade- och påstod att vad jag EGENTLIGEN menade var att alla inte skulle ha samma rättigheter som jag själv. Denna vantolkning hade  jag inte  fått svara på.

Detta var början. Den 30 mars. Insändaren plus artikel.

Den 31 mars kom det en stort uppslagen artikel med bilder på Pridegeneralen och mig med rubriken " Vissa delar av KD är trångsynt". Plus en insändare av Liberalerna som - givetvis- försvarade Pride. Fortfarande verkade ingen ha fattat vad jag hade skrivit om förstärkta fördomar.

Den 1 april är det en krönika på Ledarsidan underskriven av en Elina Gustafsson, som tydligen är med och arrangerar Pride i Karlskrona som hette "Självklart ska vi ha en Pridefestival", där hon menar att det ju var tur att folk sade emot mig.
Samma dag har jag ett svar med " Jag tror inte på normers upplösning". Ny bild på mig. Jag hade just blivit intervjuad som nybliven ordförande för Skrivarklubben, så det fanns en del bilder att ta av. 
Där hade också ledarna av de nya "Öppna kristdemokrater" gått i svaromål med insändaren "KD är inte ett parti med stängda dörrar".

Den 2 april har ordförande för HBT- liberaler SYD en uppmaning till mig som lyder "Jag vill träffa dig Lisbeth Beselin". Detta var visst också för att jag skulle träffa en livs levande hbt-person.(!)
Och så en stor insändare "Pride står för allas rätt att älska och bli älskade".
(Tänker på Marcus Birro som blev mordhotad av sådana företrädare)

Nu kommer också BLT in med en ledare med rubriken "Kristdemokrater i förvandling" där jag framstår som en bromskloss mot ett modernt parti.

Den 4 april skriver så en partikamrat i KD (jag har svårt för det där med partivänner) att KD stöder Pride och att det jag har skrivit var förskräckligt, och det tyckte många kristdemokrater.
Detta svarar jag på med en insändare "KD saknar en linje" där jag påminner om hur partidistriktsledaren försvarade att en KD-medlem och kyrkoherde gick ut i media och talade om att han nekade att viga ett lesbiskt par. Verkar lite märkligt att man samtidigt går först i Pridetåget!
(Och så vill jag se exempelvis Tuve Skånberg gå i ett sådant)

Den 9 april skriver ledarskribenten i Sydöstran apropå KD :s kommun- och landstingsdagar att KD aldrig blir ett CDU, och där tar han på nytt upp historien med min kritik, men han menar att jag säkert har många i partiet med mig.

Så får jag två Tummen upp och en Dagens ros.

Men då går RFSL in och kräver censur av lokalpressen för nu är de KRÄNKTA! Någon hade nämligen tyckt att det var bra att jag stod upp mot den högljudda gaykulturen. RFSL lade till att de därmed skulle "in i garderoben" igen! Det stod inte!
Ansvarig utgivare i BLT menade att publiceringen var fel, för insändaren hade aldrig varit i deras tidning. (heller inte insänd) och beklagade. Ansvarig utgivare i Sydöstran meddelade att de hade censurerat bort ordet "normal", publicerade insändaren på nytt för att visa vad som stod, och menade att man fick tåla andras åsikter än sina egna i yttrandefriheten.

Jag upptäckte också att detta hade varit på Radio Bleking! Har de nyhetstorka på något sätt?

Samma dag har jag meddelat att jag har lämnat både Kristdemokraterna och Seniorförbundet. Jag har nu fått nog! Mer än nog. Det hemska partidistriktsmötet i mars, där en grupp försökte få bort partidistriktsordföranden, och tidigare avhopp, bidrog starkt.

Vem var då jag vars uttalande förorsakade en sådan insändarstorm och tre artiklar på ledarsidor?
Jo, en totalt obetydlig ordförande i en Seniorförening, som jag gjorde konstgjord andning på.
Vad i hela fridens namn hade det för betydelse vad jag tyckte om Pridetåg? Helt sjukt! Helt absurt!

Kronan på verket gav en präst i Karlskrona sedan i den "Tummen upp", där han påstod att hbtq-rättigheter och kärlekens mångfald hade debatterats, (vilket jag aldrig hade gjort) och där han påstod att jag hade föråldrade åsikter och att "dinosauriernas tid inte är över."

Ja, nu har jag inte tagit med  facebookar i det här,  där jag har blivit starkt ifrågasatt i mina åsikter av en del, ja faktiskt nästan mobbad!

Och hur ser andra sidan ut? För det finns väl en andra sida? Jo, visst det är de som ringer och mejlar eller ger mig sitt stöd på facebook. Men de tiger i debatten!

Jag ska aldrig mer säga något om anonyma inlägg på bloggar.
Och det ska dröja mycket, mycket länge innan jag skickar in en insändare eller debattartikel. För när man möts av osakligheter och förvrängningar är det meningslöst att debattera!

===================
Jag har idag (17 april) konstaterat att det har funnits diverse blogginlägg plus artiklar i Dagen och Världen idag om denna debatt. Otroligt!

2 kommentarer:

kyrksyster sa...

Det är verkligen skillnad på homosexuella som lever i ett livslångt förhållande och den s k gaykulturen. Om jag förstått kyrkans ställningstagande rätt så är det de förra som kyrkan nu öppnat för. Inte ett promiskuöst liv. Men det oroar mig att man försöker gå ett steg till mot just den livsstil som bara skadar.
varje människa får ta ansvar för sitt liv. Vi kan inte och ska inte hindra. Men man behöver inte applådera allt.

nya tant lila sa...

Precis detta menar jag.