måndag 27 maj 2013

Respektlöshet utlöser aggressivitet

När vi människor blir behandlade på ett respektlöst sätt kan vi reagera olika. En del av oss blir utagerande, andra blir slutna, tillbakadragna och tysta i sin kränkthet.

Jag har sett mycket respektlöshet mot människor i offentlig verksamhet. I detta sammanhang ska jag inte berätta var, men det har varit på ställen där det inte borde vara så, där människor borde mötas med högaktning och respekt. Jag ska bara strax ge ett litet exempel.

När människor blir väl behandlade blir de ofta också mindre benägna att ta till våld.

Detta borde både poliser och andra myndighetspersoner betänka!
Känner man sig kränkt är det lätt att bli upprörd och reagera med aggressivitet.

Jag har en minnesbild från min tid som högstadielärare. En av de där lite tuffare gossarna skulle skriva ett nationellt prov, och var givetvis mycket nervös inför det - trots sin tuffhet. Men läraren uppträdde oförskämt mot honom.Han var helt upprörd. Den store gossen satt på mitt tjänsterum och grät, och jag knöt mina händer i ilska!
Nog borde människan ha begripit att eleven var orolig och försökt att vara vänlig och positiv mot honom!
Den här gången var det ingen elev som sparkade och skrek, det hade det kunnat vara, den här gången grät han!

Inga kommentarer: